
E-tjänsten öppnade i måndags. Transportstyrelsen har på sin webbplats publicerat informationsmaterial, inklusive tre filmer, och en användarhandbok som stöd för upphandlande myndigheters inrapportering.
”E-tjänsten som vi har utvecklat ska vara enklast möjliga att tillämpa och det handlar om att man har en lista med registreringsnummer och om bilen använder något alternativt bränsle. Sedan sköter systemet resten.”, skriver Svante Törnquist, utredare på Transportstyrelsen, i ett mejl till redaktionen.
Någon särskild informationsinsats planeras inte.
”Vi har ingen kontaktlista till de som omfattas av kraven så vi har inte möjlighet att nå ut med information på annat sätt än via vår hemsida. Det är varje organisations ansvar att följa lag och förordning och där står det att det är Transportstyrelsen man ska rapportera till. Vi har dock haft en del kontakt med kommuner, regioner och myndigheter där vi har haft forum för att nå ut i olika sammanhang.”
Rapporteringen har sin grund i EU-direktivet Clean Vehicles Directive (CVD) med bestämmelser för offentligt upphandlade bilar och transporttjänster.
Regelverket styr bland annat att upphandlande myndigheter ska uppfylla vissa miljökrav och i en särskild förordning regleras uppgiftsskyldigheten.
Transportstyrelsen meddelade tidigare en ambition att ha systemet för inrapportering klart ”så tidigt som möjligt under 2025” men det är först denna vecka som e-tjänsten öppnats.
Aktuell period för rapportering omfattar fordon som levererats från 2 augusti 2021 till och med 31 december 2025.
Därefter ställs krav på att senast 1 februari vart tredje år redovisa upphandlade fordon för de tre föregående kalenderåren.

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer